OK23 Forhandlingsudvalg
Særligt for tillidsvalgte

FOAs OK23-forhandlingsudvalg (på billedet mangler dog to medlemmer) er velforberedt og klar til at krydse klinger med arbejdsgiverne.

Status på OK23: Indledende møder

FOAs forhandlingsudvalg mødes i øjeblikket med de forskellige arbejdsgivere og deres organisationer. Her præsenteres krav og udveksles syn på, hvordan det står til for både lønmodtagere og virksomheder.

Af Jacob Kabel

Hvad er status på overenskomstforhandlingerne på det private område? Det har vi spurgt FOAs næstformand og forhandlingsleder, Thomas Enghausen, om:

”Vi er stadig i gang med præsentationsmøderne, og så har vi blikket stift rettet mod normal- og minimallønsforligene på henholdsvis industriens- og transportens område. Løndelen i vores forhandlinger er afhængige af de rammesættende forlig, så når transportforliget er landet, er det vores tur,” siger han.

Og hvornår lander transportforliget så? Ja, det er der ingen, der ved, så indtil videre må vi væbne os med tålmodighed.

Præsentationsmøder

FOA har en række forskellige overenskomster, der skal fornyes i denne omgang, og i øjeblikket er Thomas Enghausen og resten af forhandlingsudvalget til møder med de forskellige modparter, fx VB Fasid, Dansk Industri og Dansk Erhverv.

Her bliver samtlige krav fra FOAs medlemmer gennemgået. Og så spørger parterne hinanden, om de har det fælles vidensgrundlag, der skal til for at lave en overenskomst, der matcher den situation, virksomheder og lønmodtagere står i.

Men alt dette er de indledende øvelser, mens der ventes på de rammesættende forlig. Og jo længere tid, der går, før de lander, jo kortere tid har FOA til at forhandle sine overenskomster hjem, da de udløber med udgangen af februar. Forligsmanden har dog mulighed for at give to gange 14 dage mere til at forhandle i, hvilket i den nuværende situation ikke er urealistisk.

De varme hveder

Debatten om store bededag er næppe gået nogens næse forbi, og i overenskomstforhandlingerne ligger den som et forstyrrende element. Men på nuværende tidspunkt er der ingen, der rigtig ved, hvad en eventuel afskaffelse af store bededag vil betyde i praksis, for det er jo op til medlemmerne at stemme ja eller nej til overenskomsten. I den forbindelse har flere stemmer i fagbevægelsen peget på, at planerne om afskaffelsen af helligdagen kan skabe vrede blandt lønmodtagerne, og at den vrede måske vil påvirke urafstemningen.

Men inden der skal stemmes, skal der landes en aftale, og ingen af parterne går til forhandlingerne med målet om en konflikt. Det siger Thomas Enghausen:

”Hovedformålet med overenskomsten er at sikre lønmodtagerne et godt arbejdsliv, så vi går altid til forhandlingerne for at lave en aftale, der sikrer netop dét. Det er altid målet,” siger han.

Skulle en konflikt være under opsejling, vil FOA grundigt orientere alle implicerede parter, herunder også tillidsvalgte.

Når der sker gennembrud i de verserende overenskomstforhandlinger eller andet, der er relevant for dig som tillidsvalgt, orienterer vi om dette i nyhedsbrevet for tillidsvalgte.