Tillidsrepræsentantens opgaver
Der vil aldrig være to tillidsrepræsentanter, der laver præcis det samme - det afhænger af ens arbejdsplads, og hvem man er. Men der er dog nogle typiske opgaver, som alle løser. Så kan man udvikle sig og få flere opgaver hen ad vejen. Det kan du læse om nedenstående.
Når man er nyvalgt tillidsrepræsentant vil dine typiske opgaver i starten vil være at:
- At informere mellem ledelse og de kolleger, du repræsenterer.
- At informere fra FOA på arbejdspladsen.
- At svare på kollegernes spørgsmål om løn og arbejdstid.
- At tage imod nye kolleger på arbejdspladsen – og melde dem ind i FOA.
- At samarbejde og koordinere med fællestillidsrepræsentanten og de øvrige tillidsvalgte.
- At være en del af medindflydelses (MED)- eller samarbejdsudvalget (SU) på arbejdspladsen
- At forberede og følge op på møder i MED/SU
Dine opgaver vil typisk udvikle sig med tiden. Når du afslutter din TR-grunduddannelse i FOA, så indgår du en aftale med FOA om, hvilke opgaver, du mere præcist skal løse – og hvor langt dit ansvar for disse opgaver rækker.
Herunder kan FOA også delegere kompetence til dig, fx til at forhandle lokal løn og lønindplacere nyansatte.
Har du spørgsmål til dine opgaver som TR, så tøv ikke med at kontakte din lokale FOA fagforening.