Særligt til tillidsvalgte

Den overordnede rolle som TR

Som tillidsrepræsentant er din rolle at være med til at sørge for gode og rolige arbejdsforhold på arbejdspladsen. Det gør du både ved at sørge for, at FOAs overenskomster og aftaler overholdes og gennem dit samarbejde med ledelsen.

Som tillidsrepræsentant er din primære opgave at være med til at sørge for gode og rolige arbejdsforhold på arbejdspladsen. Det betyder konkret at:

  • Du sørger for at FOAs overenskomster og lokalaftaler bliver overholdt. 
  • Du er valgt som repræsentant for de kolleger på FOAs overenskomster, der har valgt dig. Du er dermed talsperson for kollegerne og kan gå til ledelsen med de spørgsmål, bekymringer og forslag, der optager kollegerne.  

  • Du modtager og videregiver information fra FOA til arbejdspladsen, fx om overenskomster og aftaler. 

  • Du skal holdes informeret om forestående afskedigelser og ansættelser. Du mødes med nye kolleger og hjælper dem med at deres løn- og ansættelsesvilkår er rigtige og melder eventuelle ikke-organiserede kolleger ind i FOA.

  • Hvis du er medlem af et medindflydelses- eller samarbejdsudvalg (MED-udvalg eller SU-udvalg), er det din opgave at forberede og følge op disse møder. Dette gør du ved at tale med dine kolleger om det, der er på dagsordenen i udvalget og sørge for at dine kollegers synspunkter, holdninger og viden kommer på bordet.