Mange af de opgaver, du løser som tillidsrepræsentant på arbejdspladsen, har med arbejdsmiljøet at gøre. Derfor er det vigtigt, at få etableret et samarbejde med arbejdsmiljørepræsentanten og aftale, hvem der løser hvilke opgaver inden for arbejdsmiljøområdet.
TR og AMR arbejder ud fra hhv. overenskomsten og loven
Tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten har forskellige 'vinkler' på arbejdsmiljøarbejdet, hvilket vil komme til udtryk i de konkrete tiltag, I hver især skal gøre i forbindelse med en opgave. Som tillidsrepræsentant skal du sørge for, at overenskomsten bliver overholdt, mens arbejdsmiljørepræsentanten skal sørge for at arbejdsmiljølovgivningen bliver overholdt.
Samarbejdet mellem TR og AMR i MED-/SU-systemet
Tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten har samme muligheder for at forholde sig til arbejdsmiljøemner og arbejdsmiljøarbejde i MED-systemet/SU-systemet. Det er dog oplagt, at du som tillidsrepræsentant på baggrund af din uddannelse og valggrundlag har særligt fokus på, at overenskomsten bliver overholdt, mens arbejdsmiljørepræsentanten bør have særligt fokus på overholdelse af arbejdsmiljøloven.
Tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten kan også af disse grunde have god gavn af at samarbejde på medarbejdersiden uanset fagligt tilhørsforhold.
Læs mere om samarbejdet med AMR i pjecen i højre side
I pjecen kan du se eksempler på, hvilke opgaver der kan være fælles for TR og AMR. Her kan også læse om TR og AMRs samarbejde om det psykiske arbejdsmiljø og samarbejdet i MED på arbejdspladsen.