Lederen og TR skal aftale, hvilken arbejdsfunktion den ledige skal aktiveres i. Man skal ikke blot afklare hvilken overenskomst jobbet skal oprettes indenfor, men i højere grad sikre hvor på arbejdspladsen, jobbet skal oprettes, og hvilke arbejdsfunktioner aktiveringen skal ske i.
Kommunen skal efterfølgende lave et ansættelsesbrev, hvor de skal have oplyst, om arbejdsfunktionen betyder faste særlige arbejdstidsbestemte tillæg m.v.
Den aktiverede kan ikke rykkes rundt efter behov
Når ledelsen og TR har afklaret arbejdsfunktionen, kan ledelsen ikke bare rykke rundt på den aktiverede, alt efter hvor der er behov. Aktiveringen handler om den ledige – ikke om at arbejdspladsen har fået en billig vikar.
Det vil være i strid med loven, men også urimeligt overfor den aktiverede der kun får udbetalt en løn svarende til den ydelse som den ledige tidligere har fået.
Vil man bruge den aktiverede som vikar, så må man gerne det i forhold til loven, men så skal personen i stedet ansættes som normal vikar og have den normale vikarløn. Faktisk er det sådan at loven for løntilskudsansatte tager højde for denne situation, så den ledige ikke modregnes for de første 5 arbejdstimer som vikar hos den arbejdsgiver man er i løntilskud hos.