Mød kokken Anneli

Kokken i den lille institution Trollungen i Skävle hedder Anneli. Trollungen ligger i skovkanten ude på landet. En lille integreret institution med 15 børn i børnehavebørn og 16 skolebørn. Men som der står ved indgangen til denne förskola: "En lille skola giver store børn".

Institutionen er tæt forbundet med lokalsamfundet. Menuplanerne laves i samarbejde med personalet og efter forslag fra børn og forældre. Som noget ganske særligt annonceres menuplanen i lokalavisen, og den findes på institutionens opslagstavler. Pga. det nære lokale miljø er der et tæt og aktivt samarbejde med forældrene, også om maden. Der er flere børn, som er vegetarer. Det respekteres, ligesom der laves særlig mad til de børn, der har allergi. Men ellers synes Anneli, at det er let at lave mad. Børnene er ikke kræsne.

Når det er spisetid hos de mindste, er der et barn, som hjælper med at gøre klar til måltidet. Efter bordet er dækket, kalder barnet de andre børn ind fra legepladsen. Der vaskes hænder, og børnene sætter sig på deres faste plads. På stolenes ryglæn står børnenes navne.

Når alle sidder på deres plads siges der en remse i kor: ”Alle hænder under bordet, nu har (her nævnes navnet på ”hjælperen”) ordet” , denne siger så: ”Vær så god”. Og børnene begynder at spise. Fadene med mad står på bordet, og børnene øser selv op, hvis de kan.

Der lægges vægt på samværet omkring måltidet. Man taler med og lytter til hinanden. Bliver opmærksom på, hvad andre er optaget af og fortæller eller udtrykker egne oplevelser. Der snakkes om maden, om portionsstørrelser og øves bordskik. Børnene inspirerer hinanden til at smage nye ting og spise noget de ikke kender. Men man skal ikke spise det, man ikke kan lide. Pædagogerne spiser sammen med børnene.

Efter maden stiller børnene deres service over på et rullebord, det sorteres - bestik i en skål, tallerkner og glas hver for sig. Så er der en hvilepause med afslapning og højtlæsning.