Når tiden er knap og ressourcerne for få, har det konsekvenser for den faglige kvalitet af opgaverne. Man kan sige, at økonomi vinder over etik og faglighed. Dette kan føre til såkaldt moralsk stress.
Moralsk stress er en tilstand, hvor hver enkelt af os ikke kan leve op til faglige standarder for f.eks. omsorg, hjælp til at blive selvhjulpen, pædagogik eller værdighed. Når vi ikke kan udfylde vores faglighed, kommer vi let i klemme mellem måden, arbejdspladsen styres på, og den faglighed, vi har lært. Det kan i sidste ende gøre os syge af stress.
Derfor hænger stram tids- og ressourcestyring ikke sammen med faglig kvalitet i løsningen af opgaverne. Gennem mange år er velfærden i Danmark blevet udhulet, og det kan tydeligt ses og mærkes i kvaliteten. Når opgaveløsningen handler mere om at nå noget hurtigt end om at gøre det godt, udhules faglighed og etik.
Det er svært at få øje på, om økonomi har vundet over fagligheden. For det er typisk sket over mange år med gradvise ’justeringer’ af budgettet. Med tiden har vi måske vænnet os til at acceptere nye tilstande eller at der er ting, vi gjorde før, som vi ikke længere gør.
Det, vi ikke længere gør, kan være konkrete opgaver, borgere er visiteret til, eller noget, der er beskrevet, at vi skal varetage. Det kan også handle om dét, der opstår i hverdagen, og som vi med vores faglighed godt ved, at vi burde tage hånd om: Have tiden til at trøste barnet, kunne vente på at borgeren selv får smurt sin mad, kunne tale med Fru Jensen om den svære undersøgelse, formå at berolige den bange beboer på bostedet eller nå at hjælpe borgeren med støttestrømperne.
Hør psykolog Dorthe Birkmose fortælle hvad der typisk går forud for faglige svigt og forråelse:
Det vi ikke når, men som vi fagligt ved, at vi burde have nået, kan sætte sig i os som moralsk stress, skyld og modløshed.
Faresignaler i dagligdagen kan være:
- At der er for få på arbejde på tidspunkter, hvor der burde være flere
- At der ”brandslukkes” for at få vagtplan og bemanding til at gå op
- At risikoen for fejl stiger pga. for meget skiftende personale
- At vi har en oplevelse af at kæmpe for at dagen hænger sammen
- At der ingen tid er til sparring eller samtale om svære situationer ”for vi skal liiiige nå”
- At vi ved, at opgaven kunne løses bedre, hvis der var mere tid eller flere på arbejde
- At de mennesker, vi arbejder for at hjælpe, ikke altid får den hjælp, de har krav på
- At det er svært eller umuligt at finde tid til situationer, der pludselig opstår
- At vi overvejer at forlade faget