Skaffer jobs til mange ledige

Det går rigtig godt for FOA Århus Jobmatch, fagforeningens jobformidling, der skal hjælpe ledige medlemmer i arbejde.

I årets første 18 uger har Jobmatch formidlet i alt 164 job, heraf 104 tilkaldevikariater af 1-2 dages varighed, 20 korte ansættelser af 3-13 dages varighed samt 40 længere ansættelser af over 14 dages varighed. I alt 2773 arbejdsdage.

I perioden har 208 medlemmer brugt Jobmatch, mens der har været 185 henvendelser fra arbejdsgivere. Både når det gælder medlemmer og arbejdsgivere har antallet af henvendelser været klart størst fra social- og sundhedsområdet; der har dog også været mange fra det pædagogiske område.

I et åbent brev opfordrer afdelingsformand Kirsten Normann Andersen til at beskæftigelsesminister Mette Fredriksen lader sig inspirere af fagforeningens erfaringer og gennemfører ændringer, der varigt forbedrer de lediges situation.

Hun skriver, at FOA Århus Jobmatch har skaffet ledige medlemmer jobs, fordi, man her ”koncentrerer sig om at skabe det rigtige match mellem arbejdsgiver og arbejdssøgende”. Hun mener, at reglerne for a-kasser og jobcentre skal ændres, fordi reglerne betyder, at a-kassers og jobcentres fokus er på at kontrollere ledige og ”derfor har de ikke tid til at tage kontakt til arbejdsgivere og skaffe arbejde til de ledige.”

Erfaringerne fra FOA Århus Jobmatch viser også, at mange ansættelser er meget kortvarige og på den baggrund opfordrer Kirsten Normann Andersen til, at regeringen forkorter perioden for genoptjening af dagpenge, så korte ansættelser lettere kan give dagpengeret.

FOA Århus’ brev til beskæftigelsesministeren indeholder i alt seks forslag, som, fagforeningen vurderer, vil betyde væsentlige forbedringer for de ledige, og som alle bygger på erfaringer fra FOA Århus’ egen jobformidling.

Brevet er skrevet og sendt før regeringens seneste udspil på dagpengeområdet. Forslagene er imidlertid stadig relevante.

Interesserede kan læse det åbne brev til beskæftigelsesministeren her.