TV: Århus anbefaler et nej til overenskomst

Den politiske ledelse i FOA Århus er enige og anbefaler medlemmerne at stemme NEJ til overenskomsten. Ledelsen mener ikke, at resultatet er godt nok.

Omkring 60 medlemmer mødte op for at høre mere om overenskomsten, og anbefalingen fra FOA Århus er et klart nej.

Den politiske ledelse i FOA Århus mener ikke, at resultatet er godt nok, fordi reallønnen samlet falder over de to år, som overenskomsten gælder. Dvs. at pengenes værdi i forhold til pris på varer falder over de to år, og det mener ledelsen ikke er tilfredsstillende.

Hovedbestyrelsen i Forbundet har også stemt, og her har flertallet anbefalet et ja, men  FOA Århus sagde altså nej.

I mellemtiden er forhandlingerne mellem lærerne og Kommunernes Landsforening spidset til. Kommunernes Landsforening har varslet lockout af lærerne, og nægter ifølge lærerne at forhandle. Mange mener, der er en forhåndsaftale mellem kommunerne og regeringen, så kommunernes krav om et totalt opgør med arbejdstidsregler kan risikere at blive lavet om til lov ved et regeringsindgreb.

Regeringens vækstplan siger direkte, at ændrede arbejdstidsregler i det offentlige skal frigøre 12 mia. kr., og mange fagforeninger frygter, at resten af de offentlige ansattes aftaler står for skud næste gang.

FOA har derfor nægtet at skrive under på overenskomsten, før lærerne og Kommunernes Landsforening går i realitetsforhandlinger, og kravet er også, at regeringen blander sig uden om overenskomstforhandlingerne.

Hvad der sker for lærerne er endnu uvist, men indtil videre er situationen fastlåst. Hos FOA afventer man også med at skrive under, og under alle omstændigheder, er det i sidste ende medlemmerne, der skal tage stilling til, om der skal stemmes ja eller nej.

Hvis du er beskæftiget på skoleområdet, og bliver berørt af en eventuel lockout, så kan du læse mere her.