Kristian Gaardsøe, formand for FOA Nordjylland
Foto: Inge-Marie Krøier

Tværfagligt samarbejde og en løsning for alle

Med Store Bededags-forliget er der skrevet historie med overenskomstforhandlingerne 2018: Det blev en løsning for alle. Her kan du læse et kort resumé af forliget samt se og tilmelde dig lokale møder om OK18. Du kan også læse om hvordan du kan stemme om OK18-forliget.

Et nervepirrende forløb
Selve forløbet har været nervepirrende og dramatisk. Forliget på det kommunale område har skabt et enestående sammenhold på lønmodtagerside. I Nordjylland har fagforeningerne samlet sig flere steder i det nordjyske, og vi siger tak for den store opbakning undervejs.

Reallønsfremgang for alle
Alle medlemmer får en reallønsfremgang og vi får afskaffet Corydons forhadte privatlønsværn. Forbundets nye formand Mona Striib kalder forliget for "enestående" og "historisk godt."

FOAs chefforhandler, Dennis Kristensen, tilføjer, at forliget viser, at det var hjælpsomt, at alle LO-forbundene brød isen med det regionale forlig natten til onsdag i forrige uge.

Din første lønstigning
De første lønstigninger for de offentligt ansatte på 1,1 procent træder i kraft 1. april i år. Det vil sige, at du som medlem får efterreguleret lønnen, og det sker formentlig først i juni måned.

Du kan læse mere om forliget på dit område her:

Alt om OK18

Afstemning på vej
Forliget skal nu til afstemning blandt FOAs medlemmer. Det er således dig som medlem, der afgør, om forliget skal godkendes. Afstemningen på FOAs område foregår separat og virker ikke ind på afstemninger i andre forbund og vise versa – der vil altså ikke være tale om sammenkædning af alle forlig.

Urafstemningen går i gang den 16. maj kl. 9.00 og den slutter den 4. juni kl. 10.00.
Afstemningen om din nye overenskomst foregår elektronisk og resultatet af afstemningen forventes at blive offentliggjort 4. juni.

Alt om OK18

Gør din indflydelse gældende – stem!
I FOA Nordjylland opfordrer vi alle til at stemme, da vi mener, at det er vigtigt at alle tager stilling til det overenskomstforlig som forhandlerne er kommet frem til. I FOA Nordjylland går vi helt klart efter en topplacering i den interne konkurrence mellem afdelinger, så deltag selv og få også dine kolleger til at stemme. Stemmer FOAs medlemmer JA til aftalerne, gælder de nye overenskomster (med tilbagevirkende kraft) fra 1. april 2018 og de næste 3 år frem. Ender det med et NEJ, så kan en afgrænset konflikt kun gældende for FOAs medlemmer træde i kraft natten til den 11. juni 2018. Sideløbende skal FOA forsøge at forhandle et nyt forlig med arbejdsgiverne.