Præsentation af FOA Nordsjællands medarbejder - June Edelved
Kender du medarbejderne i din fagforening? Hvis ikke har du nu og i de kommende nyhedsbreve mulighed for at møde alle medarbejdere i FOA Nordsjælland og blive klogere på, hvad de kan hjælpe med. Vi har spurgt alle medarbejdere om de samme fire spørgsmål.
June Edelved | Mail: june@foa.dk | Direkte telefon 46 97 33 63
Front-team medarbejder
Hvad består dit arbejde af?
Sammen med sin kollega Vivi varetager June alle opgaver i FOA Nordsjællands Information – det er her du kommer ind når du besøger afdelingen eller ringer til via hovednummeret. Dagligt kommer der medlemmer og gæster til huset enten for at deltage i møder eller for fx at hente bøger bestilt i bogshoppen eller jubilæumsgaver. Så er det rart et møde et smilende ansigt og det er June garant for!
På telefonen svarer June og hendes kollega på ALLE typer spørgsmål – meget klarer de selv at svare på og er det noget der vedrører en medlemssag eller som potentielt kan blive det, sørger de for at vedkommende kommer til at tale med en sagsbehandler. Spørgsmålene rækker vidt og det betyder også at June skal have en paratviden ud over det sædvanlige. Hun får nemlig dagligt spørgsmål i relation til overenskomst, arbejdstid, arbejdsopgavers udførelse, rettigheder og vilkår – kort sagt alt det som berører FOAs medlemmers arbejdsliv. Som medarbejder i Informationen skal du derfor løbende sætte dig ind i de gældende overenskomster og arbejdstidsregler. Og så er vi som bekendt for nyligt trådt ud af en pandemi, som gav nogle specifikke spørgsmål på telefonen omkring tilrettelæggelse af arbejdet i henhold til de gældende restriktioner for Corona. En situation som nogle gange ændrede form fra dag til dag – og dermed ændrede de spørgsmål, der kom på telefonen sig også.
I rækken af administrative opgaver som June sørger for er også koordinering af indkomne mails i afdelingens digitale postkasser, registrering af medlemsdata og et særligt ansvar for to knap så synlige medlemsgrupper – nemlig pensionister og Au-Pairs. Disse medlemmer sørger June for ind- og udmelding af.
June har desuden et vaskeægte hjertebarn blandt sine mange opgaver – nemlig elev- og skoleområdet. Hun er med til koordineringen og afviklingen af skolebesøg, har kontakt til elever, der har brug for hjælp til forskellige udfordringer – et arbejde hun udfører i tæt samarbejde med sektorformændene og FOA Frederikssund. "Sammen planlægger vi de aktiviteter, der foregår omkring elever og skolebesøg. Hvad skal der foregå på besøgene, hvad skal vi have med osv. Jeg byder ind med idéer til hvordan vi skal afholde skolebesøgene, så vi kommer ud og møder så mange elever som muligt, når vi er på skolebesøg, hjælper vi elever med at blive meldt ind og der allerede er medlem sørger vi for at stå til rådighed over for, hvis de gerne vil vende noget med os”.
June og de øvrige der er på skolebesøg hver 14. dag, arbejder en masse med synlighed og relationsarbejde, da de mange elever jo gerne skal prioritere at bruge lidt af deres frikvarterer på at besøge FOAs stand. Tre gange om året planlægges der også særlige event ifm. skolebesøgene, hvor der bliver gjort noget ekstra ud af skolebesøgene i form af konkurrencer og særlig udsmykning – det er også derfor, at der i Junes materialer til skolebesøg findes en oppustelig palme og en del nissehuer!
Hvornår kan medlemmer møde dig?
Det giver sig selv at medlemskontakt er en meget væsentlig del af arbejdsopgaven når man sidder i informationen. Og derfor er det også via telefon og ved fremmøde i afdelingen, at June møder medlemmerne. Det er formentlig June og hendes kollega, der har rekorden i størst medlemskontakt, da de jo dagligt taler med alle der ringer ind. Et par gange om måneden møder June så også de medlemmer, der er under uddannelse og går i skole på SOSU H.
På skolebesøgene er det Junes opgave at stå klar til at svare på spørgsmål eller bare få en god snak om, hvordan det går med uddannelsen. ”Det at June følge eleverne gennem deres uddannelsesforløb er virkelig sjovt. Måske er det både mig der har talt med dem om at blive meldt ind og også delt den blomst ud, som vi uddeler når eleverne er færdiguddannede. Nogle kan også finde på at ringe til mig og fortælle mig hvordan deres eksamen er gået, fordi jeg har talt med dem om at de var nervøse eller lign. Det er så dejligt at høre fra dem bagefter”. June har selv taget både uddannelsen til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent, så med den delte faglige baggrund har hun rig mulighed for at tale med eleverne om fx de udfordringer de går igennem.
”Jeg elsker al den medlemskontakt jeg har, og det der med at følge eleverne og se, hvordan de klarer sig. Med mit arbejde i Informationen er ingen dage ens, og vi taler med folk i alle typer situationer. Man ved aldrig hvad dagen bringer. Det fede er jo så, når de siger, at de har været glade for hjælpen også selvom de måske ringer med en situation de er kede af. Det giver mig energi at have kontakt til FOAs medlemmer og jeg får energi af at være i en hjælpefunktion”.
Hvorfor har du valgt fagbevægelsen som arbejdsplads?
June har altid været en del af fagbevægelse og er flasket op med både et politisk aktiv og fagpolitisk aktiv. Før hun kom til FOA Nordsjælland, har hun selv været tillidsvalgt og som nævnt også arbejdet på social- og sundhedsområdet og derfor også selv været medlem af FOA engang. June blev ansat i FOA Nordsjælland i 2014 i virksomhedspraktik, og det har udviklet sig videre til den stilling hun sidder i nu. ”Jeg blev så fanget af det fagpolitiske arbejde og er glad for at ha’ et job med mange dimensioner, og er stolt at være med til at leve en professionel service af FOAs medlemmer i vores forholdsvis nye Frontteam og Information.
Fortæl om en oplevelse ifm. dit arbejde, som har gjort indtryk på dig?
”Når elever ringer og fortæller om deres eksamen, gør det mig både glad og stolt – det fortæller noget om at de faktisk betragter mig som en del af deres succes og som en af dem man ringer til når, man skal fortælle de gode nyheder. Det gør selvfølgelig også stort indtryk på mig, når jeg får en i røret som gerne vil meldes ud fx pga. uheldige eller ulykkelige omstændigheder i privatliv eller økonomi.
Det er jo klart at det påvirker en, at nogle føler sig tvunget ud i at melde sig ud, og dermed mangle den hjælp vi måske vil kunne bidrage med nu eller senere i arbejdslivet. Og så er der selvfølgelig også de medlemmer, som er vrede på os og som det kan være barskt at få i røret uden at jeg er forberedt på det. Nogle gange er det de ringer og er vrede over ikke noget, vi har en aktie i og som vi ikke kan afhjælpe”.
Det er svært når folks forventninger til hvad FOA kan gøre ikke kan imødekommes, og der er det så ofte June og hendes kollega i Informationen, der er de første medlemmet, taler med. Godt at det er June og Vivi som medlemmerne møder når de henvender sig af den ene eller grund – de er nemlig klar til at hjælpe uanset hvad.