12-taller på stribe til ejendomsservicetekniker
Thomas Nordahl har ydet en toppræstation med ikke mindre end tre 12-taller efter et års intensiv uddannelse til ejendomsservicetekniker.
Af: Inge-Marie Krøier
Antaget med sølv – så kan man sit håndværk
Til dagligt arbejder Thomas på Gedsted Skole og kan med stolthed sige, at han har fået papir på sine færdigheder. FOA Nordjyllands udsendte møder en tydeligt lettet pedel, som nu kan kalde sig ejendomsservicetekniker. Thomas opnåede ikke blot et tolvtal i den sidste teoretiske og praktiske opgave, han blev tilmed “antaget med sølv”, som det hedder, når det ganske enkelt ikke kan gøres bedre. ”Sølv betyder, at så kan man sit håndværk. Man kan få bronze eller sølv, men ikke guld. Efter sigende fordi en ting jo aldrig kan være 100 procent i orden,” udtaler sektoransvarlig Peter Ottosen som ønsker Thomas og Gedsted skole stort tillykke med en ejendomsservicetekniker i topklasse.
Fortryder ikke skift af karriere!
Har man ingen erhvervserfaring tager uddannelsen 3 1/2 år men Thomas gjorde den færdig på et år. Som helt ung blev Thomas uddannet maskinsnedker, og efter endt uddannelse har han været lastbilchauffør i 20 år. Pludselig bød muligheden sig for at søge jobbet på Gedsted Skole og Thomas slog til. Med uddannelsen kunne han blive opdateret på områder som gør det mere rentabelt for både skolen og kommunen at drive skolen. Thomas fortryder på ingen måde det sene karriereskifte – heller ikke selvom skolen i en periode var lukningstruet, og det set i det lys kunne være et usikkert job. I dag sætter han stor pris på, at han fik tilbud om at deltage i uddannelsesforløbet som gør ham langt bedre klædt på til de opgaver der venter ham.
Yderst omfattende forløb
Thomas startede på job den 1. januar 2015 og blev opfordret til at tage uddannelsen fra andre i faget, og gik derfor til lederen for at få den. Det blev der nikket ja til, og han sagde straks ja til at tage den på et år – også selvom han ikke havde sat sig ind i det specifikke uddannelsesforløb. ”I mit hoved, så skulle det bare overstås. Set i bakspejlet kan jeg godt se, at det var yderst omfattende med omkring 24 kompetenceområder, som vi skulle blive klogere på,” fortæller Thomas. Mens Thomas var under uddannelse, fik skolens seniorjobber til opgave at dække ind for ham. Det betød, at det undervejs også krævede hans indsats på skolen, så i perioder var det ret hårdt, indrømmer Thomas, der aldrig har været typen som gør noget halvt.
Topkarakterer var ikke et mål
Selvom han helst gør alting bedst muligt, så kom det som en overraskelse for ham, at han endte med hele tre 12-taller, da han aldrig har stræbt efter topkarakterer. Det endelige projekt som Thomas forsvarede til eksamen handlede om et lokalt projekt med nyt tag, hvor han skulle gøre rede for energioptimering, varmeoptimering og det tekniske i forhold til varmestyring. Et par stykker på holdet havde fået 12, så det gjorde ikke nervøsiteten mindre. Den beskedne tekniske serviceleder var forberedt til fingerspidserne – og selvom han havde siddet med oplægget til ud på de små timer dagen inden eksamen, så kiggede han ikke på det en eneste gang! Men de grundige forberedelser må alligevel have gjort en forskel.
Jeg vil ha' en handy man!
Noget af det som har været medvirkende til et godt forløb, har været sammenholdet i klassen! Han fortæller, at de ti studerende var en god klasse og hjalp hinanden igennem forløbet på bedste vis. Men også kollegerne på Gedsted skole har været søde, interesserede og forstående i forløbet. De har været en smule forsømte i perioden, men har været meget overbærende. Særligt efter det flotte resultat har de været helt vilde, beretter Thomas, som ser kollegerne som en lille familie. ”Dagen efter det flotte resultat fik jeg blomster, gaver og sang fra dem alle – og det kan vel ikke overraske, at de havde lavet en sang på melodien: Jeg vil have en handy mand,” siger Thomas med et stort smil.
Lad besparelserne komme skolen til gode!
Thomas fortæller, at han altid har kunnet alting selv – en amatørhåndværker i ordets bedste forstand, men med papir på sin kunnen har han fået pudset alt det tekniske af. Han har fået styr på regler og paragraffer som er helt nyt for ham. Også områder som varme og ventilation var nye for ham, og det er han nu klar til at arbejde videre med. Det kommer også skolen og kommunen til gode, da han selv har søgt penge hjem til energirenovering og fik ikke mindre end 50.000 kroner til ét projekt. ”Det giver god økonomi at investere penge i varmestyring som skolen på sigt sparer. Men jeg tror det bedste ville være, hvis de lokale politikere beslutter sig for at sende flere pedeller på uddannelse til ejendomsservicetekniker, så der skabes endnu flere projekter med energirenovering,” understreger Thomas. De nye kompetencer som Thomas har erhvervet har givet mere end et flot eksamensbevis - det har også betydet et væsentligt bedre indeklima for elever og ansatte på Gedsted skole. Inden energiforbedringerne føltes det ofte koldt på Gedsted Skole til trods for brandvarme radiatorer. Indeklimaet er forbedret markant og har gjort den store forskel for alles trivsel og børnenes indlæring.