Oplæringsvejledernes vilkår skal kortlægges
Fagforeningens bestyrelse har besluttet, at der skal dykkes længere ned i oplæringsvejledernes rammer, vilkår og uddannelse.
Af: Anne Guldager
Når elever har et dårligt praktikforløb, peger fingeren ofte på oplæringsvejlederen. Men er det rimeligt?
Hvis en oplæringsvejleder ikke har den tid og de kompetencer, der skal til for at yde en ordentlig vejledning, skal ansvaret placeres højere oppe: Hos arbejdsgiveren.
Det mener FOA SOSUs bestyrelse, som derfor har besluttet, at vejlederes rammer, vilkår og uddannelse skal kortlægges for hver af FOA SOSUs 18 kommuner.
Formålet med kortlægningen er først og fremmest, at flere elever skal gennemføre deres uddannelse. Alt for mange falder nemlig fra undervejs, og det største frafald sker i oplæringsperioderne.
Tid og uddannelse
Bestyrelsen ønsker blandt andet at få mere at vide om, hvor mange elever en oplæringsvejleder har ad gangen, om der er indgået aftale om anvendt tid pr. elev, og om oplæringsvejlederne fritages for deres sædvanlige opgaver når de har elever.
Kortlægningen skal også vise, om oplæringsvejlederne i de enkelte kommuner har en formel uddannelse og mulighed for efteruddannelse og kurser.
Også elevernes vilkår inddrages i kortlægningen, for eksempel ved at undersøge, om de er en del af normeringen, og om der er mulighed for fleksibelt tilrettelagte forløb ud fra hensyn til den enkelte elev.
Resultaterne af undersøgelsen vil blive brugt i fagforeningens fortsatte arbejde med forbedring af elevers og vejlederes vilkår. Det er en del af det fokus på fastholdelse og rekruttering, som er besluttet af FOA SOSUs generalforsamling.
Læs om Layla, der fik brug for FOA SOSUs hjælp i forbindelse med et dårligt praktikforløb
Tre af FOA SOSUs fællestillidsrepræsentanter fortæller, hvordan de hjælper, når elever kommer i klemme