Resume
I denne pjece har Pædagogisk Sektor i FOA samlet nyere viden om dagplejen fra forskning og undersøgelser. Det er ikke en pjece om dagpleje, men om, hvad vi ved om dagplejen. Den viden, der er samlet her, viser, at dagplejen på lige fod med vuggestuen er et højkvalitetsdagtilbud, som forskerne pa 0-2-årsområdet er begyndt at interessere sig for. Den stigende interesse blandt forskere kommer af, at der i forskerkredse er bred enighed om, at en tryg tilknytning mellem omsorgsgiver og barn er vigtigere for kvaliteten af et dagtilbud, end både personalenormering, personalets uddannelsesniveau m.m., som selvfølgelig også har betydning for børnenes trivsel og udvikling.
Rigtig mange forældre efterspørger dagplejen, netop fordi de lægger vægt på, at deres barn indskrives i en lille børnegruppe i et hjemligt miljø, med en fast voksen hele dagen. Det viser undersøgelser af, hvad forældrene efterspørger, når de vælger dagtilbud 0-2 år til deres barn. Blandt de øvrige temaer er en undersøgelse, der belyser, at læringsmiljøet i dagplejen særligt gavner udsatte børn, betydningen for kvaliteten i det pædagogiske arbejde af antallet af børn pr. dagplejer, legestuen som udviklingsrum, dagplejepædagogernes rolle og betydningen af en selvstændig dagplejeledelse.
Pædagogisk Sektor håber, at pjecen vil blive brugt af FOAs afdelinger og medlemmer i kommunale debatter, om hvordan vi fastholder og udvikler kvaliteten i den pædagogiske praksis i dagplejen.
December 2020