For stort arbejdspres og manglende indflydelse på egen arbejdstid kan være grobund for personlige og faglige konflikter mellem kollegaer. I FOA arbejder vi for, at dit arbejdspres ikke bliver urimeligt, og for at du får så stor indflydelse på din arbejdstid som muligt. Men i situationer, hvor arbejdspres og overarbejde ikke står til at ændre her og nu, kan konflikter blandt kollegaer forebygges ved at håndtere uenigheder på en ordentlig måde.
Gå direkte til din kollega, der løser en opgave på en måde, du ikke er enig i. Tal om det først i stedet for at gå til en anden kollega eller din leder.
I stedet for at sige, at noget er dumt, så spørg ind til, hvorfor din kollega gør, som hun eller han gør. Måske er der en god grund, eller også får dit spørgsmål din kollega til at reflektere i stedet for at gå i forsvar.
Lad være med at deltage i negativ sladder om en kollega, men sig i stedet, at du ikke bryder dig om, at der tales negativt om en kollega.
Konflikter og samarbejdsproblemer får ofte lov at udvikle sig, fordi ingen ønsker at blande sig. Spørg, om du kan hjælpe, eller gå til din tillidsvalgte eller din leder.
For FOA er det vigtigt, at du og kollegerne trives og kan arbejde under trygge forhold. Vi har flere tilbud for at sikre dit og dine kollegers arbejdsmiljø. Meld dig ind i dag, så du kan få del i vores hjælp.