Seniorpolitikken kan handle om mange mål og principper udover, hvad der er fastlagt i den generelle personalepolitik på din arbejdsplads.
En del af seniorpolitikken kan være retningslinjer for hvordan og hvornår ældre medarbejdere som supplement til deres medarbejderudviklingssamtale (MUS) får tilbudt en seniorsamtale med lederen. Der er ikke en generel fastlagt alder for at tilbyde en seniorsamtale, og man kan selvfølgelig takke nej, hvis der ikke er behov eller ønsker om det.
I en seniorsamtale med sin leder kan man for eksempel tage spørgsmål op som:
- Hvordan skal den videre kompetenceudvikling og efteruddannelse være?
- Er der ønske om at bruge de faglige og personlige erfaringer til nye mentor- eller vejlederopgaver?
- Er arbejdsmiljøet og samarbejdet i orden i dagligdagen?
- Er der særligt behov for hjælpemidler og/eller for at få andre mindre belastende opgaver?
- Er der behov for arbejde på nedsat eller med ændret arbejdstid, ændret vagtplan eller lignende?
- Er der kendskab til mulighederne i de centrale Aftaler om en seniorordning?
- Kan der være tale om en gradvis tilbagetrækning med fleksibel efterløn, i så fald med vejledning fra A-kassen?
- Er der andre tilbud i regionen, kommunen eller på arbejdspladsen, som seniorerne med fordel kan benytte sig af (seniorkurser, motionstilbud)?
Du kan vælge at tage din tillidsrepræsentant med til seniorsamtalen, hvis du ønsker det.