Tillidsrepræsentanten har krav på skriftligt at få alle relevante oplysninger på den person, man har tænkt sig at ansætte. Typisk på mail.
Er du ansat på en offentlig overenskomst er der 2 aftaler, det er vigtigt at kende til, når man som tillidsrepræsentant søger indflydelse på ansættelsesproceduren.
1. MED-aftalen
I MED-aftalens § 11 stk. 3 fremgår det at:
Tillidsrepræsentanten skal ved forestående ansættelser og afskedigelser inden for det område og den gruppe han/hun repræsenterer, holdes bedst muligt orienteret.
FOAs udlægning af formuleringen "bedst muligt orienteret" er, at tillidsrepræsentanten uopfordret skal have alle de oplysninger, som er nødvendige for at kunne varetage sin funktion. Og hvis det skal opfyldes, er det oplagt, at tillidsrepræsentanten deltager i ansættelsessamtalen.
Hvis du som tillidsrepræsentant ikke deltager, bør du anmode din leder om at få en plads i ansættelsesudvalget. Det er ikke en ret, men en logisk følge af aftalen.
Hvis du får nej til at deltage, kan du rejse det i MED-udvalget og foreslå, at det bliver en del af personalepolitikken. Og hvis du fortsat får nej, kan du kontakte din lokale FOA-fagforening.
2. Aftale om lokal løndannelse
I aftalen om lokal løndannelse § 4 stk. 1 står der at:
Lønforholdene skal så vidt muligt være aftalt før tiltrædelsen.
FOAs holdning er, at den, der ansættes, skal kende sin løn og ansættelsesvilkår umiddelbart efter ansættelsessamtalen, så han/hun kan tage stilling til, om han/hun skal sige ja eller nej til stillingen. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal den nye kollega umiddelbart efter ansættelsen kende løn og ansættelsesvilkår.
Det vil sige, at tillidsrepræsentanter, som ikke deltager i ansættelsessamtalen, skal have kontakt til den nye kollega, og aftale lønnen umiddelbart i forlængelse af beslutningen om, hvem der er ansat.
Hvis tillidsrepræsentanten er med i ansættelsesudvalget, bør hun vide fra samtalen, hvad den nye kollega forventer/kræver i løn.
Hvis du ikke selv har kompetencen til at forhandle løn, skal du sørge for at videregive de oplysninger, du får, til dem, der har forhandlingskompetencen. Det kan fx være fællestillidsrepræsentanten eller den lokale FOA-fagforening.
De oplysninger, der er relevante, er den nye kollegas lønkrav, lønsedler fra tidligere ansættelser, stillingsannoncen, referat fra ansættelsessamtalen og lignende.