Sprogudvikling

Smag på ordene - det udvikler sproget

Sprogudvikling er en del af pædagogikken i dagplejen. Hver dag gør dagplejerne nemlig en masse ting, der stimulerer børnenes sprog. Arbejdet med de pædagogiske læreplaner, som dagplejepædagogerne står for, har gjort dagplejerne endnu mere opmærksomme på bl.a. sprogstimulering. 

»Det er havregrød! Det får vi hjemme ved min mor!« To-årige Albert er stolt. Her er noget, han kender. »Det er rigtigt, man laver grød af det. Men hvad hedder det?« spørger dagplejer Anette Johansen og peger på havregrynene foran ham.

Læring gennem kroppen
Vi er i Børnehuset i Idom vest for Holstebro. Fem lokale dagplejere mødes hver uge enten her i børnehaven eller i den lokale gymnastiksal. Dette halvår er temaet aktiviteter med sprog. »Vi prøver at gøre ord og begreber tydelige for børnene ved, at de selv mærker på kroppen, hvad ordene betyder. I dag er udgangspunktet smagssansen,« fortæller Anette Johansen.

Oplever ordet konkret
De sidste par uger har dagplejerne blandt andet brugt redskaberne i gymnastiksalen til at give børnene en fornemmelse af, hvad under, over, på og ved siden af betyder. Dagplejerne har også haft sprogposer med: En pose med køkkenting, ting fra badeværelset, dyr eller legetøj. De skiftedes til at trække en ting op fra posen og snakke med børnene om den. I dag skal der smages og gumles.

Smager ordene
Dagplejerne har bøtter med frugt, grønt, kornprodukter og forskellige former for brød med, og børnene sidder ved to borde og stopper interesserede alt fra majs, gulerødder og kiwi til mel, saltkiks og en fingerspids ren kakao i munden. »Det er stærkt, kakao,« siger Mikkel og strækker tungen helt ned til hagen og peger dybt ind i munden. De næste gange skal dagplejerne og de 18 børn blandt andet snakke om farver og om børnenes tegninger.
 

Pædagogik

Billedserie