Lang ventetid i a-kassen - vi beklager!
Ny lovgivning og tilpasning af IT-systemer har givet lang ventetid i a-kassen
Af: Dorthe Stokholm Olsen, a-kasse leder
Som nogen af jer desværre har bemærket, er der for tiden længere sagsbehandlingstid hos jeres sagsbehandlere i a-kassen og det kan også være svært at komme igennem til os pr. telefon.
Nogen har måske også oplevet at vi ikke har ringet tilbage til jer så hurtigt, som I er vant til.
Dette skyldes usædvanlig travlhed i a-kassen på grund af den nye dagpengereform, som Folketinget har vedtaget med virkning fra 1. juli 2017.
Vi skal nok ringe tilbage
Vi skal nok ringe tilbage til alle, men vi håber på tålmodighed fra jeres side og forståelse for, at sagsbehandlingstiden hos os desværre er længere end normalt.
Reformen betyder blandt andet, at der er sket meget store ændringer i den måde hvorpå vi må udbetale dagpenge til ledige medlemmer.
For at nævne et eksempel, så skal dagpengekortene indsendes omkring den 24. hver måned, men på kortet skal der gives oplysninger helt frem til den sidste dag i måneden - altså den 30. eller 31.
Der er altså en ”gætteperiode” på ca. 1 uge. Efterfølgende sammenlignes vores medlemmers oplysninger med de lønindberetninger, som arbejdsgiverne har foretaget.
Hvis der er forskelle – og det er der ofte for FOA’s medlemmer på grund af afløsningsarbejde/”skæve” lønperioder m.m. – så skal I selvfølgelig have mulighed for at be-/afkræfte oplysningerne og herefter vil der så blive foretaget en regulering af det vi har udbetalt.
Dette er en lang proces og vi er helt klar over de gener det har for jer, vores medlemmer. Men det er desværre ikke muligt for os at gøre det anderledes, da det er lovgivning, som politikerne har vedtaget.
Store dele af a-kasselovningen er ændret pr. 1. juli 2017. Ikke kun ovennævnte, men også måden jeres dagpengesats beregnes på, hvordan der forbruges af dagpengeretten og lignende.
Ændringer i IT-systemerne
Så store ændringer betyder selvfølgelig også at vores IT-systemer skal ændres radikalt. Vores IT-afdeling arbejder i døgndrift på at få alt på plads, men der sker desværre ofte nogle uforudsete uhensigtsmæssigheder, når man ændrer på noget IT.
Vi håber fortsat på jeres tålmodighed og kan forsikre jer om, at vi alle i FOA gør alt hvad vi kan, for vende tilbage til den samme gode service, som I er vant til.
Venlig hilsen
Dorthe Stokholm Olsen
a-kasse leder