Læs op Udskriv Kompetencer og faglighed for pædagogmedhjælpere Pædagogmedhjælpere: Grundkompetencer forventet ved vikar ansættelse Personlige. Vise lyst og evne til: at samarbejde med kolleger at være omgængelig at man interesser sig for arbejdet ansvarsfølelse for børn og andre opgaver spørge kolleger eller leder hvis der er noget man undrer sig over eller ikke er blevet orienteret om Faglige: Ingen Grundkompetencer forventet ved fast ansættelse Personlige. Vise lyst og evne til: at samarbejde med kolleger at være omgængelig at man interesser sig for arbejdet at udvise omsorg over for børn, og udvise ansvar for pædagogiske og andre opgaver spørge kolleger eller leder hvis der er noget man undrer sig over eller ikke er blevet orienteret udvise modenhed og overblik, og dermed kan handle, i uventede situationer Faglige: nogen institutionserfaring, så man ved hvad det man går ind til kender ”sproget” Udvikling inden for de første måneder Personlige: lyst til at lytte og bl.a. derved lære mere om børn og pædagogik interesse for at vise og bruge sine særlige kvalifikationer udvise fleksibilitet og situationsfornemmelse Faglige: kendskab til normer, rutiner og ”sproget” på institutionen kendskab til de enkelte børn begyndende forståelse for institutionens pædagogik tager mere ansvar Udvikling inden for de første 3 år Personlige: lyst til at lære mere om børn og pædagogik lyst til kurser og uddannelse interesse for at vise og bruge sine særlige kvalifikationer engagerer sig i forhold til snakke i det daglige, på stuemøder og på personalemøder Faglige: erfaring i arbejdet med børnene iagttager og tager del i drøftelser om børn og pædagogisk praksis deltager i planlægningen af arbejdet i forhold til hverdagen og ved særlige arrangementer erfaring i samarbejde med forældre tager ansvar over en bred kam kender sine styrker i arbejdet Yderligere udvikling frem til 11 års erfaring Personlige: lyst til kurser og uddannelse lyst til nye udfordringer lyst til ansvar Faglige: rutineret i arbejdet med børnene bruger sin erfaring i forhold til at iagttager og tager del i drøftelser om børn og pædagogisk praksis tager ansvar i organiseringen af arbejdet i forhold til hverdagen rutineret i samarbejde med forældre tager også ansvar overfor nye og urutinerede kolleger bidrager til vidensdeling er en bærende kraft på institutionen