Her ses nogle eksempler på, hvordan den pædagogiske assistent arbejder på forskellige velfærdsområder. Listen er ikke udtømmende og eksemplerne for et område kan sagtens overføres til andre områder.
På 0-6 års området – dagpleje og daginstitutioner:
Den pædagogiske assistent kan arbejde med at skabe differentierede lege- og læringsmiljøer i overensstemmelse med den styrkede pædagogiske læreplan og det pædagogiske grundlag. Her er deres grundkompetencer at skabe leg, sproglig udvikling, matematisk opmærksomhed, udeliv og oplevelser i naturen, digital dannelse, lave drama, fysiske aktiviteter, arbejde med kulturelle udtryksformer samt det pædagogiske måltid. Den pædagogiske assistent kan med afsæt i sit teoretiske fundament være med til at opspore børn i mistrivsel og se børnenes ressourcer i samarbejde med kolleger, og igangsætte indsatser i børnefællesskabet, der kan øge trivslen.
På skole- og fritidsområdet:
Den pædagogiske assistent arbejder både i skole, mellemformer og SFO/fritidshjem/klub. Den pædagogiske assistent kan med udgangspunkt i Fælles Mål igangsætte pædagogiske aktiviteter, som er fagligt begrundede og medvirker til at støtte og udfordre barnet i hverdagen. Med sine faglige kompetencer fra uddannelsen kan den pædagogiske assistent planlægge og gennemføre aktiviteter, der skaber en mere varieret skoledag med bl.a. idræt og bevægelse. Den pædagogiske assistent kan desuden kommunikere professionelt med kolleger og forældre om barnets trivsel, udvikling og læring.
På det specialiserede socialområde:
Den pædagogiske assistent understøtter struktur i hverdagen for borgere på det specialiserede socialområde og udvikler aktiviteter, der passer til målgruppen og de individuelle handleplaner. Den pædagogiske assistent kan arbejde i feltet mellem habilitering og rehabilitering i forhold til den enkelte borgers specifikke funktionsevne, tilstand og behov. Og den pædagogiske assistent kan etablere og indgå i omsorgsfulde relationer og interaktioner med målgruppen.
På ældreområdet:
Den pædagogiske assistent kan indgå i og skabe relationer, som sikrer borgerens behov for nærvær, pårørerendesamarbejde, personcentreret omsorg og tryghed. Den pædagogiske assistent igangsætter aktiviteter, der understøtter fællesskab, bevægelse og livskvalitet i samarbejde med andre relevante faggrupper. Og den pædagogiske assistent kan lave faglige iagttagelser, som bidrager til at kvalificere og dokumentere de pædagogiske indsatser målrettet den enkelte borger og dennes særlige behov.