Æsel og gris
Illustration Kamilla Wichmann

Et dyrebart nej

Et nej til kommunens forhandlingsudspil gav en kvart million kroner ekstra til fagforeningens medlemmer i Tårnby

”Der er 100.000 kroner til fordeling”.

Sådan lød beskeden i første omgang til FOA Social- og Sundhedsafdelingens repræsentanter, da der senest skulle forhandles lokal løn i Tårnby Kommune.

Kommunerne er ikke forpligtet til at fordele de lokale lønmidler ligeligt mellem de forskellige faggrupper, men alligevel valgte FOA Social- og Sundhedsafdelingen at stå fast og kræve en ny forhandling i stedet for blot at acceptere et resultat, hvor fagforeningens grupper i forhold til andre faggrupper fik en forholdsmæssigt mindre andel af den pulje, der er afsat til lokal løn.

”Vi kunne godt se, at kommunen samlet set havde opfyldt rammen. Men vi forholdt os til den liste med helt konkrete medlemmer, vi kunne se, der haltede bagud i forhold til lokalt aftalte tillæg for erfaring og kvalifikation”, forklarer næstformand Tina Græsted.

Fagforeningen erklærede sig derfor uenig i kommunens forslag til aftale og krævede forhandlinger på organisationsniveau. Og det virkede, konstaterer Tina Græsted.

”De tog det seriøst og lagde sig i selen for at se, om de kunne finde nogle penge ud over den politisk fastsatte ramme. De kunne jo godt se, at det jo ikke var ublu krav, vi kom med”.

Efter forhandlingen var resultatet 64 ekstra løntrin og 28 engangsbeløb à 4000 kroner, i alt ca. 368.000 kroner i stedet for de 100.000 kroner, kommunen havde tilbudt i første omgang. Enkelte engangstillæg blev omstødt til varige tillæg, engangsbeløb der ikke blev omstødt, blev fordoblet, og dertil blev der givet varige tillæg til omkring 50 nye medarbejdere.

Hun understreger, at selvom det ikke lykkedes at få pengene hjem gennem lokal forhandling, er det de lokale tillidsrepræsentanter og fællestillidsrepræsentantens viden, der i sidste ende er afgørende for resultatet.

”Det er tillidsrepræsentanterne, der kender medlemmerne og deres kvalifikation og erfaring, så uden dem kunne vi ingenting”.

Læs også: "Vi er blevet mere stædige"

Læs også: Handler om retfærdighed