De kreative og innovative ideer kommer fra driften

Digitaliseringschef i Københavns Kommune, Mette Harbo, er overrasket over, hvor bred målgruppen for skærmbesøg har vist sig at være

Efter tre år med skærmbesøg i hjemmeplejen har Københavns Kommune forladt projektfasen, og skærmbesøgene er nu en del af driften. Men man prøver sig stadig frem, og der er masser af udviklingspotentiale, mener digitaliseringschef Mette Harbo.

I øjeblikket er der ca. 300 modtagere af skærmbesøg pr. dag, fordelt på kommunens fem hjemmeplejeenheder, og Mette Harbo håber, at tallet inden udgangen af 2019 har rundet 500.

”Vi skal op i en endnu større skala, når telemedicin til KOL- og diabetespatienter rulles ud, men de 500 er her og nu-mål på den korte bane”, siger digitaliseringschefen, der dog er forsigtig med at slynge tal ud, for virkeligheden har vist, at det er ude i hjemmepleje-enhederne, potentialet for alvor viser sig.

”De er meget mere kreative ude i driften, end vi var, da vi prøvede at forudse, hvad det her kunne bruges til. Vi troede, at skærmene især skulle bruges i forbindelse med tryghedsbesøg og havde ikke forestillet os, at det også kunne være relevant i forbindelse med et bad eller til borgere med en begyndende demens. Det er medarbejderne i driften, der tænker de kreative og innovative tanker”.

Visitationen skal med

At øge andelen af borgere, der modtager skærmbesøg, kræver flere ting, mener Mette Harbo.

”Først og fremmest skal teknologien være på plads. Man skal ikke genere ret mange borgere med ting, der ikke fungerer, før det får et dårligt ry. Dernæst kræver det ledelsesvilje og ikke mindst, at der er medarbejdere, der brænder for det og kan udfordre de kolleger, der måske er lidt tilbageholdende”.

”Og så er vi blevet opmærksomme på, at vi er nødt til at sætte mere struktureret ind i forhold til visitatorerne, så de i højere grad bliver opmærksomme på, at skærmbesøg er noget, vi har på hylderne”.

Læs også:

Omsorg og pleje uden hænder

Velvilje og skepsis