Sofie og Trine Bech Jakobsen samt sektorformand Charlotte Lund Mathiasen

Velfærdstalenter er blevet fejret

FOA Midt- og Vestjylland har fejret de nominerede velfærdstalenter med blomster og kagemænd på deres arbejdspladser

I 2024 er det syvende gang, at FOA og PenSam kårer 100 Velfærdstalenter.

Det er 100 særlige talenter under 36 år, som er blevet nomineret af en kollega, en leder, en borger eller en pårørende til en borger for deres indsats på velfærdsområdet. ”I er de 100 mennesker, der går foran”- lød nogle af statsministerens rosende ord, da hun deltog i fejringen af Velfærdstalenterne på Christiansborg. ”Alle jobfunktioner i et samfund er vigtige. Men der er bare nogle, der er vigtigere end andre. Og I repræsenterer alle sammen noget af det, der er allervigtigst, fordi vi ikke kan klare os uden jer” – sagde statsminister Mette Frederiksen.

I FOA Midt- og Vestjyllands område blev 8 personer kåret til Velfærdstalent 100. Velfærdstalenterne er:

Alle har fået et overraskelsesbesøg fra FOA Midt- og Vestjylland, hvor der blev afleveret en velfortjent blomsterhilsen til velfærdstalentet, kagemand til hele afdelingen og et diplom til arbejdspladsen.

Alle velfærdstalenter har udtrykt stor glæde over det skulderklap, som nomineringen har betydet for dem. Men også andre har udtrykt begejstring. Heriblandt Plejeboligleder Kristine Moustgaard Rækby knytter følgende udtalelse til nomineringen af 2 unge Velfærdstalenter på Plejeboligerne Center Vest, Sdr. Nissum:Plejeboligleder kristine Moustgaard Rækby

”Jeg bliver så rørt over at have 2 Velfærdstalenter i en tid, hvor tingene går stærkt. Det er ofte den negative vinkel man får i nyhederne, hvor folk er pressede. Det er så godt, at vi kan sætte fokus på de små ting, vi kan gøre – den gode historie indenfor vores fag er mega vigtig at få fortalt. At vi taler vores fag op og er mere end blot et personale, der serverer en kop kaffe for en beboer. Det er vigtigt, at folk ved, hvilken faglighed, der ligger bag vores fag. Hvad er det, vi laver til dagligt, og hvad er det for en kæmpe forskel, vi gør hver eneste evige dag, når vi trækker i arbejdsuniformen. Det har vi brug for at få sat fokus på, især herude vestpå på en lille arbejdsplads, hvor det er svært at rekruttere nye medarbejdere. Social-og sundhedsassistenter er en mangelvare. Derfor er jeg stolt af at have 2 Velfærdstalenter” – slutter Kristine.