Den danske model under angreb

Den Danske Model er under angreb - indledte FOA Aalborgs formand afdelingens årlige generalforsamling i Vejgaardhallen og han fortsatte...

"Regeringen er i fuld gang med at underminere Den Danske Model til fordel for uindskrænket statsstyring.

Prøv engang at forestille jer en sådan ny verden. Et sms-vælde, hvor skiftende finansministre via deres mobiltelefon dikterer løn- og arbejdsvilkår for os lønmodtagere. Nogle vil måske mene, at det er utopi.
At det aldrig vil komme til at ske. Men vi så det jo med SAS-forhandlingerne, hvor Corydon med mobil i hånd bankede SAS-medarbejderne på plads, så de til sidst sagde ja til SAS-ledelsens brutale krav om lønnedgang og øget arbejdstid.

Og det kunne meget nemt blive vores tur, næste gang vi skal mødes med arbejdsgiverne i 2015.
Det er jo kommet frem, på trods drøftelse af offentlig-hedslovsdrøftelser, at lockouten er planlagt fra regeringens og Kommunernes Landsforenings side. At KL simpelthen har fået lovning på et regeringsindgreb, hvis LC ikke accepterer KLs diktater. Så er det ikke så underligt, at lærerne og underviserne ikke føler, at der har været reelle forhandlinger. Det hele har været og er fortsat skuespil fra KLs side. Forhandling på skrømt. De gør jo grin med os. Med fagbevægelsen. Med Den Danske Model.

Vi KAN ikke være med til det. Vi VIL ikke være med til det.
For hvem bliver så den næste faggruppe, der skal trynes? Sygeplejerskerne? FOAs medlemmer? Politibetjentene?

Hvem ved?"

Vil du læse resten af velkomsten finder du den i dropdown-boksen til højre.